
Vai onko, jos junat myöhästelee tai ei saa istumapaikkaa tai joutuu saman kaupungin sisällä maksamaan kahta eri hintaa? Näitä kysyin eilen Päärata-seminaarisssa VR:n liikennepäällikkö Rosenbomilta, joka ei antanut mihinkään mitään toivoa, vaan ilmoitti keskiarvotuloksia tutkimuksista, jotka osoittivat, ettei näitä ongelmia ole juurikaan olemassa VR:n näkökulmasta. Ja siitä kaksihintajärjestelmästä VR ei ole kiinnostunut edes neuvottelemaan, koska heillä on tarkka kilometreihin perustuva hintajärjestelmä ja piste.
Sauli Niinistökin oli puhumassa luonnollisesti Euroopan ja rahoituksen näkökulmasta ja hän toikin keskusteluun hyvän näkökulman siitä, miten raideliikennettä pitäisi kehittää ajatuksena nopeuttaa työmatkaliikennettä, jotta perheille jäisi enemmän aikaa yhdessäoloon.
2 kommenttia:
Moi.
Talvi tosiaan tuntuu yllättävän VR:n joka vuosi, vaikka totuus kai on se, että ilmastonmuutoksesta huolimatta näitä kipakoita pakkasia riittää vielä vuosikymmentenkin päästä -- toivottavasti ainakin. Itse asuin aiemmin radan varressa ja matkustin junalla päivittäin ja pakkasilla viivästykset ja vuorojen perumiset olivat arkipäivää. Olisi mielenkiintoista, jos joku yliopiston tieteilijä laskisi kansantalouden vaikutukset sille, että junat (ja siten ihmiset) myöhästelevät.
Jotenkin tuntuu siltä, että VR:n asenteen muutos tapahtuu vasta, kun rautateille saadaan kilpailua. Toisaalta raideliikenne on varmasti haastavaa pakkasella, sopiikin esimerkiksi kysyä sitä, ovatko italiassa valmistetut ja suunnitellut junat niitä parhaita nimenomaan Suomen olosuhteisiin. Valmetin valmistamat metrojunat eivät tunnu pahemmin kärsivän pakkasolosuhteista -- liekö sitten niissä eri tekniikkaa käytössä kuin VR:n junissa.
Pääkaupunkiseudun liikenteen kannalta länsimetron ja kehäradan tyyppiset hankkeet ovat erittäin tärkeitä, kunhan luotettavuus saadaan tälle vuosituhannelle.
Kiitos hyvästä kommentista! Yhdyn täysin näkemyksiisi :)
Lähetä kommentti